Gmina Jejkowice
Konieczność pozyskiwania dodatkowych dokumentów na etapie składania wniosków o płatność w programie „Czyste Powietrze”
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na pojawiające się pytania dotyczące pozyskiwania dodatkowych dokumentów na etapie oceny Wniosków o płatność finansowanych z KPO i FEnIKS informujemy, że w związku z komunikatem opublikowanym w dniu 27 czerwca 2025 r. na oficjalnej stronie programu „Czyste Powietrze” (https://czystepowietrze.gov.pl/wazne-komunikaty/przyspieszamy-wycene), w szczególności, jeśli koszty przedstawione przez Beneficjenta przekraczają wartości określone w tabelach referencyjnych opublikowanych przez NFOŚiGW, wymagane jest dołączenie do wniosku o płatność następujących dokumentów (dotyczy jedynie zakresu z przekroczonymi cenami z tabeli):
- Szczegółowej specyfikacji poniesionych kosztów dla poszczególnych zadań (np. kosztorys, opis faktur, zestawienie wykonanych elementów), zawierającej:
- rozbicie kosztów na ceny netto i brutto poszczególnych prac dla danej kategorii kosztów kwalifikowanych, np. w przypadku stolarki okiennej – zakup stolarki, ciepły montaż okien, zakup i montaż parapetów wewnętrznych/zewnętrznych, regulacja, obróbka tynkarska.
- Pisemnego wyjaśnienie konieczności przeprowadzenia prac zgodnie z dokumentacją kosztową. Uzasadnienie wyższych kosztów niż przyjęte jako referencyjne może być związane m.in. z:
- objęciem budynku wpisem do rejestru zabytków i związaną z tym koniecznością użycia wyselekcjonowanych materiałów,
- koniecznością wykonania dodatkowych prac związanych ze złym stanem technicznym budynku,
- koniecznością użycia nietypowych materiałów/systemów ociepleń związanych z konstrukcją budynku,
- potrzebą użycia materiałów o podwyższonych parametrach jakościowych w zakresie uzyskania efektu termomodernizacyjnego, itp.
- Kopii audytu energetycznego (jeśli był wykonywany w ramach projektu lub jako podstawa doboru technologii).
- Dokumentacji fotograficznej zrealizowanego zakresu rzeczowego, tj. zdjęcia zamontowanych urządzeń, elementów ocieplenia, wymienionej stolarki itp.
Złożenie wszystkich wymaganych dokumentów podczas jednej wizyty pozwoli usprawnić proces oceny wniosku o płatność, zminimalizuje konieczność uzupełnienia dokumentacji oraz umożliwi szybszą wypłatę dotacji.
Dodatkowe informacje oraz tabela kosztów referencyjnych dostępne są na stronie: